مژگان نوشت

جذابیت های زندگی بنده :)❤

مژگان نوشت

جذابیت های زندگی بنده :)❤

مژگان نوشت

❤چالِ لبخندِ تو دائم...حالِ خوبت مستمر!

❤❤اینجا بعضی حس و حال هام،عقاید و خاطراتم رو مینویسم. (چیزی مثل یک دفتر خاطرات)

❤❤❤دل را به خدا بسپار :)

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی

پادکست

شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۳:۳۴ ب.ظ

پادکست معتاد از استرینگ‌کست درباره اینا بود: اول گفته شد در گذشته تنها اهداف انسان زنده موندن و بچه دار شدن بوده اما به علت تنبلی ادما این کارا رو انجام نمیدادن به همین دلیل سیستمی در مغز ایجاد شده برای ایجاد لذت پس از انجام اون کارها. تعریف اعتیاد هم اینه: انجام کاری غیرقابل کنترل و با اجبار. بعد گفته شد یک جا در مغز هست که سامانه کناره ای معز نام داره و مسئول پاسخ رفتاری و احساسی ماست و سیستم پاداش مغزه در واقع. با دریافت اطلاعت پیام رسان عصبی منتشر میکنه که به نورون ها میرن . بعضی از پیام رسان ها نورون رو هیجان زده میکنن و بعضی ریلکس . یه گروه هم هستن به نام دوپامین که مغز به منظور جایزه برای ما ترشح میکنه تا کاری رو تکرار کنیم. مثل غذا خوردن موقع گرسنگی. 

مواد مخدر برای هدف قرار دادن دوپامین هستن یا خودشون پیام رسان میشن یا نظام پیام رسان رو مختل میکنن مثلا کوکائین باعث ترشح دوپامین زیاد و درنتیجه حس لذت زیاد میشه و مغز اون دوپامین های مصرف نشده رو از بین میبره و بعد نورون ها با کمبود دوپامین مواجه میشن و در نتیجه بدن اصرار به مصرف دوباره مواد میکنه و با ایجاد مصنوعی دوباره دوپامین انزیم از بین برنده دوپامین هم بیشتر میشه و بعد هم بدن دیگه قادر به تولید دوپامین نیست به جز مصنوعی. و گیرنده هایی مسئول کنترل رفتار اختیاری کاری انجام نمیدن و این باعث اعتیاد میشه.

بعد به این اشاره شد که در بعضی کارهای روزانه این روند رو داره مثل مواد مخدر و باعث اعتیاد میشه مثل بازی کردن با گوشی.حالا چه جوری میشه ادما رو به بازی معتاد کرد؟دسترسی راحت اونا به بازی و رایگان بودن بازی.

ًو چون که لذت هر چیزی با تکرار کم میشه سازنده ها میان اول مراحل اسون طراحی میکنن تا احساس قدرت به بازیکن بده و بعد از رد کردن کلی مرحله اسون دیگه نمیشه بازی کرد که یا باید پول پرداخت کرد(هدف سازنده) یا صبر‌کرد( اعتیاد بیشتر) . بعد گفته شد پول خرج کردن هم روال عادی نداره در بازیها و مثلا برای خرید قلب باید چیزی به جای پول بدین مثلا سکه های داخل بازی(واحد پولی مخصوص بازی) ، به این کار فاصله گذاری میگن و بعث میشه شنا متوجه نشین چقدر دارین خرج میکنین(مثل کازینو  )

بعد گفته شد چون پس از مدتی احساس شادی با غم کمتر میشه و ادم به حالت عادی خودش برمیگرده طراحان میان خوشی ما رو بالا میبرن تا به بازی برگزدیم مثلا مراحل بیشتری طراحی میکنن و هم اینکه ادم رو درحال بین برد و باخت قرار میدن . و اینکه عادت اینجوری ایجاد میشه: تحریک اولیه ، فرایند و جایزه و دربازیها اینجوریه که میان هر بار با ورود به بازی بهت جایزه میدن و این باعث میشه هی بخوای بازی کنی و میان کاربرا رو چک میکنن اونایی که ببشتر مستعد اعتیاد هستن رو بیشتر بهشون جایزه میدن تا درگیر تر بشن.

در اخر از یه ازمایش گفته شد که در اون به موشی سطلی پر از اب میدادن و سطلی با اب و کوکائین. موشه هم همش دومی رو میخورد و نتیجه گرفته شد موش خودش میخواد بدخت و معتاد باشه اما بعد کسی گفت موش چون بدبخته میخواد معتاد بشه و ازمایشی طراحی کرد که در اون موش با موش های دیگه زندگی میکرد و بازی و این بار هیچ موشی اب و کوکائین رو نخورد و در نتیجه گفته شد ادم اگه ارتباط اجتماعی داشته باشه و بقا خودش دوپامین داره و معتاد نمیشه اما اگر تنها باشه یا شخصیتش توسط گروه اطرافش مورد قبول نباشه به اعتیاد به گوشی یا مواد مخدر یا غذا و... رو میاره.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۲۷
مژگان ❤😻

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">